V texte budeme niekoľkokrát uvádzať zmeny nastavení pri oficiálnom ICQ klientovi (ICQ 5.1) a altertnatívnom IM klientovi Miranda 0.5.
Na úvod preto jednotne uvádzame, že nastavenia možno meniť cez menu
Main --> sekcia Preferences, resp. ikonu Mirandy a voľbu Options.
Príčinou odpájania môže byť firewall vášho modemu či routera, alebo
aj nestabilné pripojenie. Kladivom na firewall môže byť príslušný mód v
oficiálnom klientovi. Miranda zase ponúka posielanie „keep-alive“
packetov, aby sa spojenie udržalo.
Pri problémoch s pripojením skúste zmeniť port na 80 alebo 443. Ide
o štandardné HTTP a HTTPS porty pre prehliadanie webových stránok a
firewally ich nemajú dôvod blokovať, na rozdiel od predvoleného portu.
Všetky spomínané možnosti nájdete v dialógovom okne „Connection
settings“, resp. Network --> ICQ.
Nejdú odosielať či prijímať súbory
Problém sa objavuje typicky pri alternatívnych klientoch a
neverejných IP adresách počítačov, na ktorých bežia. Inak povedané,
počítač je v sieti a na internet pristupuje cez router. V tom prípade
je možné použiť napríklad plugin, ktorý súbory prekonvertuje do správ,
poposiela štandardným spôsobom a na strane prijimajúceho opäť spojí.
Možno ho nájsť na tejto adrese.
Druhou možnosťou je nastaviť presmerovanie portov (port forwarding)
na routeri alebo presvedčiť administrátora, aby tak urobil. Ešte pred
tým treba definovať rozsahy portov, ktoré sa budú presmerovávať. V
prípade Mirandy je to možné cez záložku Sieť. Pokiaľ má neverejnú
adresu i užívateľ, s ktorým si súbor vymieňate, rovnako musí postupovať
i on. Používanie neverejnej IP adresy si možno zistiť cez dialógové
okno Podrobnosti o užívateľovi na záložke ICQ. Nie vždy sú ale
informácie o IP adresách dostupné.
Nejdú posielať správy
Na vine môže byť zlyhanie spojenia z vašej strany (klient o tom
nemusí „vedieť“ a naďalej zobrazuje Online status), ako aj zo strany
prijímateľa. Ako to ale zistiť? Pokiaľ nechcete testovacími správami
otravovať známych, odporúčame vytvoriť si konto na tento účel. To bude
neustále odhlásené, a tak je v prípade, že sa odoslanie testovacej
správy nepodarí, príčina vo vašom pripojení, prípadne problémy na
strane ICQ servera. Pri problémoch so spojením sa obyčajne stačí
odhlásiť a opätovne prihlásiť.
Správy sa odošlú, ale načakáte sa
Ak sa správy odošlú, ale až po zobrazení upozornenia (timeout),
príčinou je pripojenie s veľkými odozvami. Typicky ide o nekvalitný
dial-up, zahltené mobilné EDGE/GPRS alebo pripojenie, v ktorom sa
využíva v danej chvíli maximum dostupnej rýchlosti. Treba mať na
pamäti, že i po zobrazení upozornenia sa správa ešte stále odosiela,
nie je nutné teda hneď kliknúť na „Skúsiť znova“.
Pokiaľ sa často stretávate so situáciou, že po zobrazení upozornenia
sa správa po chvíľke odošle, v prípade Mirandy odporúčame zvýšiť počet
sekúnd, po ktorých bude upozornenie zobrazené (sekcia Events, položka
Messaging). V oficiálnom klientovi sme podobné nastavenie nenašli.
ICQ sa zrazu správa záhadne
Pokiaľ používate alternatívnych ICQ klientov, máte všetko správne
nakonfigurované, konektivita zaručene funguje a služba sa napriek tomu
správa zvláštne (nedajú sa odosielať správy, nedá sa prihlásiť,
zobrazujú sa čudné chybové hlášky), možno za to môže zmena v samotnom
ICQ protokole, dôvodom môžu byť aj zmeny v protokole, ktoré raz za čas
urobia autori ICQ. Naposledy sa tak stalo v júli.
Vtedy nezostáva nič iné, než aktualizovať pluginy pre podporu
jednotlivých komunikačných služieb, resp. stiahnuť nové vydanie
programu. Informácie o konkrétnych problémoch a postupy riešení sa vždy
snažíme čo najskôr priniesť na Živé.sk.
Stáva sa tiež, že príčinou anomálií sú problémy na strane ICQ
servera. Vtedy sme svedkami napríklad odpájania, nemožnosti pripojenia
sa či zmiznutia zoznamu kontaktov (ten sa obyčajne po skončení
problémov väčšinou opäť objaví).
Použitie dvoch, prípadne viacerých ICQ účtov sa zvyčajne rieši
inštaláciou viacerých ICQ klientov. Ide to však aj jednoduchšie. V
prípade Mirandy postačí vytvoriť kópiu ICQ pluginu - nájdete ho v
adresári programu v podadresári „plugins” (typicky C:\Program
Files\Miranda IM\plugins) pod názvom ICQ.dll.
V prípade oficiálneho klienta či iných klientov, ktoré nie sú
založené na systéme pluginov, je situácia zložitejšia, ale nie
neriešiteľná. Stačí si vytvoriť ďalšie používateľské konto vo Windows a
program druhýkrát spustiť cez neho. To je možné jednorázovo cez cez
kontextové menu (položka Run as), pri permanentnej potrebe si možno
odkaz na program upraviť cez Vlastnosti súboru --> Odkaz -->
Pokročilé tak, aby sa spúšťal pod iným kontom automaticky.
Aktualizácia: podľa
čitateľa s prezývkou Kosik sa dá problém s nemožnosťou viacnásobného
behu oficiálneho klienta vyriešiť aj editáciou systémového registra: vo
vetve HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Mirabilis\ICQ\DefaultPrefs vytvorte
(alebo len editujte) textovú hodnotu s názvom MultiInstance a hodnotou
Yes.
Ako odhaliť neviditeľného užívateľa
Áno, aj to je možné. Užívateľa s aktivovaným statusom „Invisible“
totiž prezrádzajú ICQ servery tým, že na isté požiadavky posielajú iné
odpovede v prípade neviditeľného módu a iné v prípade, že užívateľ nie
je vôbec prihlásený. Zistiť to môže napríklad utilita Universal Status
Checker 2004. Stačí zadať vaše ICQ číslo, heslo a ICQ číslo „obete“.
Nastaviť
si možno aj automatické kontrolovanie stavu a jeho zaznamenávanie či
odosielanie na iné ICQ číslo. Utilita však nezvládne komunikáciu cez
ICQ, a tak pokiaľ by ste ju chceli používať v tomto režime a zároveň
komunikovať cez ICQ, budete si musieť vytvoriť ešte jedno ICQ konto -
pretože dve prihlásenia na jedno číslo z logických dôvodov nie sú možné.
Aktualizácia: posledné
skúsenosti hovoria, že trik, ktorý využíva aj táto utilita, už
nefunguje. Universal Status Checker teda zrejme zobrazuje
neviditeľnosť/odhlásenosť viac-menej náhodne.
Dodatočne zaraďujeme aj správnu poznámku jedného z našich čitateľov:
heslo na ICQ je limitované na 8 znakov. Pokiaľ vám teda systém vypisuje
nesprávne heslo, skúste zadať len prvých 8 znakov z neho.
Odstraňujeme nutnosť autorizácie
Ak nechcete zbytočne užívateľom potvrdzovať, že vás môžu zaradiť do
svojho zoznamu kontaktov, vypnite si túto možnosť hneď pri registrácii
alebo cez nastavenia programov (ukážka pre ICQ 5.1 | pre Mirandu 0.5).
Mimochodom, nech máte nastavenú ktorúkoľvek z možností, alternatívne IM
programy to zväčša ignorujú a umožnia pridanie užívateľa do zoznamu
kontaktov za každých okolností.
Ako lepšie filtrovať spam
V oficiálnom klientovi máte predvolene povolené filtrovanie spamu,
ako aj zobrazenie dialógu pri prijímaní správ od osôb, ktoré nefigurujú
v zozname kontaktov. Môžete tiež nastaviť, aby vám správy od neznámych
ľudí vôbec nechodili. Účinné tiež môže byť pridať si ICQ čísel, z
ktorých vám chodí spam, do zoznamu užívateľov, ktorých ignorujete alebo
ktorí vás nevidia pripojených (Invisible list).
V Mirande máte taktiež štandardne povolené blokovanie správ od
čísel, ktoré patria známym spammerom (nastavenie sa nachádza v sekcii
Network --> ICQ --> Features). Pomôcť tiež môžu pluginy. Odporúčame prepracovaný modul Spam Filter (ide o betaverziu, ale stabilnú) s pravidelne vydávanými
definičnými súbormi spamu. Sú pre niekoľko jazykov; slovenčina či
čeština síce chýbajú, ale v našich končinách sa spam obyčajne cez IM
ešte neposiela.
Aktualizácia:
čitatelia nás upozornili i na zaujímavú možnosť, ako predísť dostávaniu
spamu: nastavte si vek na prinízky či privysoký, odstráňte z profilu
znalosti angličtiny či nemčiny a zakážte zobrazovanie vášho statusu cez
web. V originálnom klientovi je to možné cez Main --> My Details.
Miranda ponúka túto možnosť pod menu, ktoré je označené ikonou (voľba
View/Change my details).
Ako na ICQ z internetových kaviarní
Inštalovať IM klienta na verejné počítače, napríklad v knižniciach,
univerzitách či internetových kaviarňach je zdĺhavé a často aj
bezpečnosť ohrozujúce či nemožné kvôli obmedzeným užívateľským právam.
Riešením môže byť siahnutie po takom IM klientovi, ktorý je schopný bežať i z USB disku (napr. spomínaná Miranda) alebo používanie webových aplikácií od autorov ICQ, ktoré nájdete na stránke Icq.com/icq2go. K dispozícii je komfortná aplikácia, bežiaca vo Flashi. Vybrať si môžete aj verziu, ktorá pre svoj beh vyžaduje Javu.
Aktualizácia: čitatelia v diskusii upozornili i na zaujímavú službu Meebo.com. Okrem ICQ zvládne aj ďalšie komunikačné protokoly.
Používame ICQ cez mobil a PDA
Pokiaľ chcete používať ICQ cez mobil, smartphone či PDA, môžete
siahnuť po jednej z mnohých aplikácií pre Javu alebo operačný systém
Symbian. Ich prehľad sme pred časom priniesli v tomto komplexnom článku.
Pre PDA s operačným systémom Windows Mobile existuje aj oficiálny klient,
ktorý je však ešte pomerne problémový. Ak IM nepoužívate tak často, aby
ste potrebovali program s viacerými funkciami, postačí vám možno aj
stránka wap.tjat.com. Ide o ICQ/MSN wap klienta zadarmo.
Prístupov 2884
Kvalita článku
hlasov 0
PRÍSPEVKY
SLEDOVAŤ
SLEDUJETE
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.