Ako sa správať na cestách
Ľudia pracujúci v biznise prežijú veľa času na cestách. Keďže tam
stretávajú spolucestujúcich, s ktorými musia nezriedka tráviť dlhé
hodiny v pomerne úzkom priestore, nevyhnutne dochádza k vzájomnej
komunikácii, či už verbálnej alebo neverbálnej. Aby tento čas uplynul
príjemne a bez prípadných konfliktov, aj tu je potrebné podriadiť svoje
správanie pravidlám ohľaduplnosti a biznisovej etikety.
Rozsadenie v automobile
Pri ceste automobilom sa uplatňuje rozsadenie, ktoré spočíva na
podnikovej hierarchii, teda na poradí dôležitosti. Pritom rozlišujeme
dva rozdielne prípady:
- Vozidlo riadi profesionálny vodič. V tomto prípade je najčestnejšie
miesto vzadu vpravo, ďalšie je vzadu vľavo a posledné v poradí je
vpredu vedľa vodiča. Cestujúci zaujmú tieto miesta v súlade s poradím
dôležitosti.
- Vozidlo riadite sami (vlastné či referentské). Tu sa situácia
zásadne mení. Najčestnejšie miesto je vpredu vedľa vodiča, ďalšie je
vzadu vpravo a posledné v poradí vzadu vľavo za vodičom. Cestujúci sa
opäť posadia podľa poradia dôležitosti.
K zdvorilému správaniu patrí, že vodič (v oboch prípadoch) - ak sa
mu podarí vozidlo bezpečne zaparkovať - by mal cestujúcim otvoriť
dvere, a to opäť v poradí dôležitosti, lebo podľa neho by mali
cestujúci nastupovať i vystupovať. Vodič, ktorý nastupuje posledný a
vystupuje prvý, by mal obchádzať vozidlo vždy spredu. Toto pravidlo sa
zachovalo ešte z čias jazdy v kočoch, keď sa panstvo obávalo, že
pohonič sa mu bude za chrbtom vysmievať.
Ak majú cestujúci batožinu, je samozrejmé, že vodič ju umiestni v batožinovom priestore vozidla a po skončení cesty opäť vyloží.
V biznise sa môžete stretnúť aj u nás so situáciou, keď obchodná
delegácia, alebo významný obchodný partner či hosť, zavítajú na vidiek,
do poľnohospodárskej oblasti, kde ako atrakciu poskytnú na prepravu
koče s konským záprahom.
V kočoch bývajú pre cestujúcich spravidla štyri sedadlá - dve a dve
oproti sebe a osobitne dve miesta pre pohoniča a sprievodcu.
Najvýznamnejší hosť v poradí dôležitosti zaujme miesto na zadnom
sedadle vpravo v smere jazdy. Druhý v poradí vedľa neho a ďalší dvaja
sa posadia chrbtom k smeru jazdy tak, že posledný cestujúci sedí za
pohoničom.
Pozor: vedľa pohoniča môže sedieť iba domáci sprievodca, avšak iba výnimočne - s jeho výslovným súhlasom - piaty hosť v poradí.
Komu patrí operadlo?
Etiketa káže pri vstupe do miestnosti pozdraviť prítomných, avšak sú
situácie, keď nemôžete pozdraviť každého osobitne. Pri nastúpení do
uzatvoreného oddielu vo vlaku sa odporúča pozdraviť všetkých
prítomných. Vo veľkopriestorových oddeleniach vlaku a v lietadle patrí
pozdravenie najbližšie sediacim, prípadne osobe, ktorá vám sedí oproti.
Takisto platí, že vo vlaku alebo v lietadle sa spolusediacim
nemusíte sami predstaviť, a to ani vtedy, ak dôjde k rozhovoru. Iba v
prípade, ak by sa rozhovor prehĺbil a vznikol by záujem o ďalší
kontakt, je namieste predstaviť sa.
Vo veľkopriestorových oddeleniach vlaku a v lietadlách sa v
trojsedadlových radoch nezriedka medzi cestujúcimi rozpúta "zápas" o
pohodlné operadlá na ruky. Pritom pravidlá ich používania sú veľmi
jednoduché:
- sediaci na vonkajšom okraji si môžu nárokovať operadlo smerom do uličky, sediaci pri okne operadlo pri ňom
- kto sedí v strede, má dve operadlá na ruky. K zdvorilému správaniu patrí nevyužívať obe operadlá trvale
- ak sa niekto nepridržiava týchto pravidiel, je vhodná nasledujúca
námietka, najlepšie, ak je spojená s odzbrojujúcim úsmevom: "Prepáčte
prosím, bolo by možné, aby ste mi operadlo z času na čas prenechali?"
Pri dlhotrvajúcich cestách vlakom - a keď ste sami v oddelení - si
smiete vyložiť nohy, pričom dbajte na tieto zásady:
- miesto oproti vám nesmie byť obsadené. Aj keď sa osoba, ktorá sedí
oproti, zdržiava dlhší čas v jedálnom vozni, alebo inde, nesmiete túto
situáciu využívať,
- postarajte sa pomocou novín alebo prikrývky, aby si ďalšia osoba, ktorá nastúpi, neznečistila odev špinou z vašich topánok,
- nepatrí k dobrým manierom, ak si pred vyložením nôh vyzujete
topánky. Je to síce čistejšie, ale vzhľad vašich ponožiek a tiež
prípadný zápach by mohol ostatných nepríjemne obťažovať.